Sunday, November 18, 2012

Cuba menghakis perasaan marah dan dendam....

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Alhamdulillah..hari ini dah masuk hari ketiga kita berada di tahun baru hijriyah 1434.
Semoga tahun baru ini mampu membawa kita ke arah kebaikan dan meninggalkan segala kelemahan yang lalu.

Semua orang ada sejarah hidup masing2..begitu juga saya. 
Hampir 3 tahun hidup saya dibelenggu dengan perasaan marah, geram dan dendam..Semua itu dirangkul menjadi satu didalam hati ini..

Kekadang perasaan itu datang tanpa diduga dan hilang bila hati ini dekat denganNYA. Tapi saya juga macam orang lain.. tahap iman belum lagi kukuh untuk menolak semua perasaan mazmumah ini..
Iman saya mudah turun naik...Untuk mengukuhkannya saya perlu berusaha dengan lebih gigih lagi supaya hati saya lenyap terus dengan perasaan ini. 
In Syaa Allah..saya yakin perasaan marah ini akan hilang dalam diri ini suatu hari nanti (berfikiran positif)..Aamiin.

Kekadang saya sendiri gagal untuk mengawal perasaan saya ini....
Apa yang saya boleh lakukan ialah beristighfar dan mendengar zikrullah bagi mengurangkan rasa marah di hati ini.
Selain itu, saya lebih banyak berdiam diri dan duduk menyendiri dan muhasabah diri..
Itu yang mampu saya lakukan..

Tahap marah dan benci saya terlalu kuat hinggakan saya tak mampu untuk memandang bahkan bercakap dengan orang yang saya marah tu..
3 tahun terlalu lama untuk saya kikis perasaan marah dan benci saya terhadap orang itu..

Saya tahu saya telah melakukan perkara yang menambahkan dosa saya tetapi itu hakikat yang saya tanggung sekarang ini..
Bukan saya tak berusaha untuk menjernihkan kembali silaturrahim ini..tetapi hati saya sakit dengan apa yang dilakukannya....

Apabila mengenangkan hadith-hadith ini, terasa berdosa sekali diri ini...hari-hari saya menangis bila membaca hadith2 ini..Tapi saya tak cukup kuat untuk melawan perasaan marah hasil daripada hasutan syaitan laknatullah..


Riwayat bukhari : ” tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa (kerana gaduh) lebih dari tiga hari..yang lebih baik antara keduanya adalah yang memulakan salam” ( al-Bukhari)


Nabi juga sebut : ” Silaturahmi itu tergantung di arasy lalu berkata : “Sesiapa yang menyambungku (silaturahmi) maka Allah akan menyambungnya dan siapa yang memutuskan ku maka Allah akan memutuskannya” ( Al-Bukhari 4/112 )



Nabi juga sebut : Tidak masuk syurga sesiapa yang memutus silaturrahim ” ( al-Bukhari)



Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim”
(Riwayat al-bukhari)

MasyaAllah!!! besar dosa saya telah lakukan selama ini... hasil daripada keangkuhan dan ego yang menggunung dalam diri ini..
Ya Allah Ya TuhanKu..Maafkan segala kekhilafan hamba-Mu ini.. (Menangis meratapi diri ini yang terlalu banyak dosa...)





Sempena tahun baru ini, saya berazam supaya saya mampu memaafkan dan melupakan segala apa yang dilakukannya oleh beliau terhadap saya..dan  berharap dia juga mampu memaafkan segala ketidakwajaran yang saya lakukan terhadapnya.


Saya juga mohon kalian semua dapat mendoakan yang terbaik untuk saya.

  
Mulai tahun ini, saya telah melatih diri ini memohon (berdoa) supaya Allah S.W.T melembutkan hati ini dan bersabar dengan segala dugaan yang mendatang. Semoga Allah S.W.T dapat menerima taubat hamba-NYA ini..


Semoga kata-kata dibawah mampu menjadi pengubat hati ini bila berada dalam keadaan marah dan benci :-




"Emosi marah, dendam , dengki akan menghasilkan sifat meyalahkan orang lain. 
Menyimpan perasaan ini akan memberi kehidupan yang sempit dan tidak akan bahagia. 
Kebencian akan menyebabkan senang ada kanser mengikut setengah kajian. 
Sebab itu memaafkan orang lain cara terbaik menyihatkan badan.
Sesiapa yang tidak dapat memaafkan orang sebenarnya menjadi mangsa minda negatif diri sendiri dan tidak akan berjaya dunia akhirat. 
Orang yang sentiasa ingat mati senang memaafkan orang lain kerana dia mengharapkan pengampunan Allah. 
Jom lihat diri jika dengan hanya orang buat silap kita berdendam di mana hati kita dgn Allah. 
Lihat hidup orang yang sukar memaafkan tentu tidak bahagia dan membahagiakan.
Lihat apa emosi kita sebelum tidur.
Jika tidak bersyukur dan memaafkan dan muhasabah diri alangkah ruginya!"
-PROF DR MUHAYA-



Sebelum saya mengakhiri luahan hati ini..sama2lah kita mendoakan keselamatan saudara-saudara Islam kita yang teraniaya di Palestine, Syria, Iraq dan Rohinya..hasil daripada kekejaman dan kerakusan pihak zionis dan juga musuh2 Islam dalam menzalimi mereka tanpa belas kasihan. Semoga doa kita dapat mengurangkan kesengsaraan mereka di sana..




Saya hanya manusia biasa, yang sering melakukan dosa dan lalai dalam menjalani hidup ini..Namun bila taufik dan hidayahNYA menyapa, siapalah saya untuk menolaknya..Semoga masih terbuka lagi pintu taubatNYA untuk hambaNYA ini merentih dan memohon kemaafan di atas kekhilafan diri ini.

P/S: Saya berharap anda semua dapat memberi sedikit ilmu kepada saya..bagaimana cara untuk saya menghakis sifat marah dan benci serta melatih diri untuk lebih banyak bersabar dalam setiap kesulitan yang dihadapi...جَزَاكَ اللهُ خَيْرًا


Wassalam



No comments: