Tuesday, November 6, 2012

Hanya Pada-MU Tempatku Mengadu...

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Bismillahirrahmanirrahim....


Agak-agaknya bila anda masalah...Siapa agaknya anda akan ceritakan masalah anda tu?

Ada yang luahkan pada mak, ayah, kakak, abang, adik...senang cerita pada keluarga kan!!!! 
Alhamdulillah... kalau anda masih menjadikan keluarga sebagai medium untuk anda meluahkan masalah anda  itu.

Tapi tak dinafikan bagi mereka yang berada jauh di perantauan dan jauh daripada ibu dan ayah... Rakan-rakan adalah pendengar yang terbaik bagi mendengar segala luahan hati mereka.
( Masa belajar dulu rakan-rakan adalah pendengar setia masalah saya...tapi seingat saya!!! saya lah yang lebih kerap menjadi pendengar setia bagi setiap masalah yang dihadapi oleh rakan-rakan saya...
Kenapa jadi macam nie?..Saya seorang yang 'cool' dan bersikap terbuka terhadap mereka.. dan saya akan menasihati mereka secara rasional dan berdasarkan apa yang disuruh oleh agama serta menyuruhkan mendekatkan diri dengan Allah, InsyaAllah, semuanya akan dipermudahkan..)

Tapi ada segelintir pihak pula lebih senang menjadikan 'boyfriend' dan 'girlfriend' mereka sebagai tempat untuk meluahkan masalah, mereka beranggapan 'boyfriend' and 'girlfriend' lebih 'care' terhadap masalah mereka berbanding keluarga sendiri. 
( Saya paling tak setuju tentang bab nie, kerana mereka bukan mahram kita pun... dah tu buat nak 'share' masalah kita dengan diorang... Paling hebat yang boleh mereka lakukan ialah... "Sabarlah sayang, honeykan ada...apa kata honey bawa sayang gi jalan-jalan... for sure sayang ok pas nie.." kadang nak termuntah dengar ayat orang bercinta sebelum kahwin nie.. bukannya mendatangkan pahala pun bila 'share' masalah dengan mereka..tapi sebaliknya dapat dosa lagi adalah... semoga yang sedang ber'couple' tu, insaflah pas nie kay...)

Ermmm..yang lebih meharukan sekarang nie ialah ada juga yang menjadikan 
FACEBOOK dan TWITTER sebagai tempat untuk meluahkan masalah mereka.
Banyak implikasi yang akan terjadi apabila kita meluahkan masalah kita di laman sosial nie... antaranya boleh menimbulkan fitnah kerana mungkin orang yang membaca status kita akan tersalah tafsir terhadap apa yang dibaca olehnya itu...
Selain daripada fitnah, ianya juga boleh menyebabkan pergaduhan yang tak disengajakan...ialah bila kita tengah geram...apa2 saja kita boleh letak kat status kita kan!!!! Bila sebelah pihak sana baca, boleh menyebabkan pergaduhan... So, banyaklah keburukan daripada kebaikan apabila kita cuba meluahkan masalah  di laman sosial nie...
( Saya lebih suka menjadikan laman sosial ini sebagai medium untuk kita menyebarkan dan menyampaikan perkara-perkara yang mendatangkan kebaikan.. InsyaAllah, ianya  boleh menjadi sebahagian daripada aset pahala kita untuk dibawa bersama kita di akhirat kelak..Aamiin )


CARA MENYELESAIKAN MASALAH MENGIKUT KONSEP HIDUP AIN.....

Saya pun manusia biasa... tak lari daripada masalah. Sekali pandang, memang muka saya nampak 'cool' jer macam tak dak masalah. Tapi hakikatnya hanya Allah S.W.T yang mengetahui segala-galanya ...
Kekadang saya rasa macam nak lari jauh daripada kehidupan saya nie.. lari jauh ke tempat yang orang tak kenal saya dan mulakan hidup baru sebagai AIN yang lain ( penyelesaian masalah bagi orang yang x matang dalam menangani masalah huhuhu...)

Bila  teringat... Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah ayat 286 :



Yang bermaksud :-

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".



Bila teringatkan ayat ini...saya mengambil keputusan untuk redha dengan segala ketentuanNYA.

Apabila saya diuji olehNYA dengan masalah... saya lebih senang mengadu kepadaNYA kembali kerana DIA yang menjadikan kita dan DIA juga berhak ke atas setiap inci tubuh kita serta DIA juga yang menjaga hati kita..
Oleh sebab itu, saya lebih senang untuk merintih kepadaNYA bagi setiap masalah saya..
Apa yang saya rasa bila saya mengadu kepadaNYA ialah KETENANGAN!!!!
Subhanaallah, ketenangan itu..tak mampu saya perolehi jika saya meluahkannya kepada orang lain...

Untuk pengetahuan anda semua... saya nie jenis yang tak ramai rakan-rakan..saya seorang pendiam..saya rapat dengan keluarga.. tapi untuk menceritakan masalah saya kepada mereka, rasanya saya tak akan berbuat begitu...

Pada saya, memang saya ada masalah... tapi mereka lebih banyak masalah..so, kenapa saya perlu bebankan mereka dengan masalah saya.***

Kalau 'statement' di atas dengar kat pakar psikologi dah tentu dia kata saya bakal mengalami masalah kemurungan nanti kerana sikap saya yang tidak suka 'share' masalah dengan orang lain..huhuhu

Penjelasan untuk 'statement' ***

Untuk meluahkan masalah saya kepada mak... rasanya tak sanggup saya lakukan kerana cukuplah dia mengandungkan, melahirkan, menyusukan dan menjaga sehingga saya besar..sepanjang itu telah banyak dia menelan segala karenahnya saya yang kadang2 membuatkan dirinya pening kepala.. lagipun mak dah tua, elok rasanya dia habiskan sisa hidupnya dengan amal ibadat dan merasa nikmat hidup tanpa memikirkan benda-benda yang boleh memeningkan kepalanya.. ( Saya anak yang baik, so saya x mau bebankan mak saya dengan masalah saya..)

Saya tak kahwin lagi, so tak da lah nak 'share' masalah gan suami...huhuhu. Insyaallah, coming soon...hehehe. (Abaikan merapu meraban jer lebih...)

Adik beradik.. semua dah kahwin, dah ada keluarga masing-masing. So, sebagai adik saya tak mahu mereka dibebankan dengan masalah saya..cukuplah mereka bahagia bersama keluarga masing-masing...InsyaAllah, saya juga akan bahagia melihat mereka bahagia.

Rakan-rakan...macam yang saya cakapkan tadi, saya tak ada ramai kawan.. yang betul-betul rapat dengan saya kebanyakan sudah mendirikan rumahtangga...Jadi, kenapa saya perlu membebankan masalah saya kepada mereka pula..

Bagi saya..saya hanya perlu menceritakan perkara-perkara yang baik saja kepada mereka..supaya mereka senang dengan kehidupan saya...


Terapi untuk masalah saya ialah dengan mengadu dan merintih kepada  ALLAH S.W.T..
kerana bila saya mengadu kepadaNYA saya bebas untuk mengalirkan air mata saya..saya tak malu untuk lakukannya kerana saya tahu DIA mendengar segala masalah saya.. 
dan saya yakin apabila DIA mendengar masalah...InsyaAllah, DIA juga akan mengirimkan penyelesaiaan yang terbaik untuk masalah saya itu...



Bagi saya..saya tidak hanya mengadu ketika solat saja... bahkan tiap-tiap hari dan dalam keadaan apa jua sekalipun.. saya akan sentiasa mengadu kepadaNYA...dengan cara ini saya rasa ALLAH S.W.T lebih dekat dengan saya untuk membantu saya mengharungi apa jua dugaan hidup ini...


Ingatlah setiap masalah ada penyelesaiannya..mengadu dan memintalah padaNYA..InsyaAllah, DIA akan mengirimkan penyelesaian yang terbaik buat kita...

Sekian, Wassalam....












No comments: